Mendidik Generasi Unggul: Mengintegrasikan Manajemen Mutu dan Nilai-Nilai Islam dalam Pendidikan di Mis Guppi 13 Desa Tasik Malaya Rejang Lebong
Abstract
Islamic education has a significant role in shaping the character and morality of future generations. In facing the challenges of globalization, integration between quality management and Islamic values becomes relevant to ensure holistic educational quality. This research aims to reveal the concept of integration between quality management and Islamic values in education, with a focus on MIS GUPPI 13 Tasik Malaya Village, Rejang Lebong. This research uses a qualitative approach. Research informants consisted of teaching staff, students and parents at MIS GUPPI 13. Data collection techniques included participant observation, in-depth interviews and document analysis. Data were analyzed inductively to identify patterns of findings. The research results show that the integration of quality management and Islamic values at MIS GUPPI 13 Tasik Malaya Village, Rejang Lebong, creates a holistic educational environment. The curriculum, which is prepared by taking into account Islamic values as a philosophical basis, has succeeded in producing graduates who are not only academically competent but also have noble character. This integration has a positive impact on the formation of student character and positive contributions to the surrounding community
Full Text:
PDFReferences
Alamsyah, A., Pettalongi, S. S., & Rustina, R. (2023). Pengaruh Kode Etik dan Kompetensi Terhadap Perilaku Kerja Guru Di Mts Negeri Palu. Jurnal Integrasi Manajemen Pendidikan, 2(1), 11–19.
Amelia, U. (2023). Tantangan pembelajaran era society 5.0 dalam perspektif manajemen pendidikan. Al-Marsus: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 68–82.
Ansori, A., Supangat, S., & Us, K. A. (2023). Mutu pendidikan dalam perspektif Islam. Journal of Educational Administration and Leadership, 4(2), 39–45.
Arifah, A., Sinaga, S. F., & Pasaribu, R. (2024). Tauhid dan Moral Sebagai Karakter Utama dalam Pendidikan Islam. Integrasi: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 2(1), 43–57.
Arifin, S., Zaini, A. W., & Sanjani, M. A. F. (2024). Manajemen Pengembangan Kurikulum Berbasis Ahlussunnah wal Jama’ah dalam Best Practice Pendidikan Islam. Educazione: Journal of Education and Learning, 1(2), 28–44.
Bahri, S. (2019). Pendidikan madrasah berbasis 4.0 dalam bingkai manajemen mutu. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 5(1), 115–154.
Darlan, D., Pettalongi, S. S., & Rustina, R. (2021). The Roles of Islamic Education in Building Students’ Character within Indonesia Public Schools. International Journal of Contemporary Islamic Education, 3(2), 21–39.
Daulay, D. (2019). Implementasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Menengah Atas Al-Azhar Medan. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 3(2), 1–19.
Ekawati, F. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMPIT. Jurnal ISEMA: Islamic Educational Management, 3(2), 118–139.
Fitrianto, A. T., & Mukhlis, M. (2023). Relevansi Pendidikan Jasmani dengan Tujuan Pendidikan Islam dalam Membentuk Individu yang Seimbang Secara Fisik, Mental, dan Spiritual. AL GHAZALI: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 73–92.
Handoyo, K., Mudhofir, M., & Maslamah, M. (2021). Implementasi Manajemen Berbasis Madrasah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Madrasah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 321–332.
Hartono, B., Siregar, M., & Sriharini, S. (2022). Konsep integrasi pendidikan Islam dan kewirausahaan dalam meningkatkan kesejahteraan masyarakat. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(02). https://www.jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/2210
Indana, N. (2017). Implementasi total quality management (TQM) dalam meningkatkan mutu pendidikan:(studi kasus di MTs Salafiyah Syafi’iyah Tebuireng). Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 62–86.
Irwanto, I., Susrianingsih, S., Habibi, H., & Ardat, A. (2023). Manajemen lembaga pendidikan Islam di madrasah: Analisis tentang model dan implementasinya. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 162–174.
Jamaluddin, J. (2021). Manajemen Kualitas Pendidikan. As-Salam: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 6(2), 1–15.
Kumpulan Hadits Shahih Muslim. (n.d.). Hadits.Id. Retrieved May 2, 2024, from http://www.hadits.id/hadits/muslim
Kusumastuti, A., & Khoiron, A. M. (2019). Metode penelitian kualitatif. Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP). https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=637LEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=kualitatif&ots=x4_it2j6qB&sig=0M2v24V4jZVrRzPWDRiFTSA6RrI
Madekhan, M. (2023). Reformulasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Suatu Keharusan di Era Digital. Attanwir: Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 14(2), 17–30.
Muhammad, M., & Mubarok, R. (2024). Mengenal Bidang Garapan Manajemen Dalam Lembaga Pendidikan Islam. AL AMIYAH: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(01), 99–112.
Nawawi, M. A., & La’alang, A. (2020). Urgensi Peningkatan Mutu Dengan Menggunakan Total Quality Manajemen (TQM) Dalam Pendidikan Islam di Era Millenial. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 188–204.
NH, E. R., Aeni, S., & Murtafiah, N. H. (2023). Kepemimpinan Pendidikan Islam Dalam Meningkatkan Kualitas Manjerial Kepala Madrasah. Esensi Pendidikan Inspiratif, 5(4). https://journalpedia.com/1/index.php/epi/article/view/407
Ningsih, R. N. (2024). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Peserta Didik di SDN 015 Samarinda Ulu. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 20–29.
Nur, E., & Junaris, I. (2023). Evaluasi Dan Monitoring Manajemen Pembelajaran Pendidikan Islam Dalam Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Refresh: Manjemen Pendidikan Islam, 1(2), 48–73.
Qur’an Kemenag. (n.d.). Retrieved May 2, 2024, from https://quran.kemenag.go.id/quran/per-ayat/surah/17?from=37&to=37
Rizal, M. S. (2023). Manajemen Mutu Pendidikan di SMP Islam Al Arief Muaro Jambi Berbasis Pesantren. Jurnal Tonggak Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Teori Dan Hasil Pendidikan Dasar, 2(2), 148–166.
Sabrifha, E., Zatrahadi, M. F., & Istiqomah, I. (2023). Penerapan prinsip manajemen pendidikan Islam dalam pengembangan kurikulum sekolah Islam: Menggunakan tinjauan scientific literature review. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 170–180.
Shofiyyah, N. A., Komarudin, T. S., & Ulum, M. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Islami dalam Praktik Kepemimpinan Pendidikan: Membangun Lingkungan Pembelajaran yang Berdaya Saing. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 66–77.
Sholeh, M. I., & Efendi, N. (2023). Integrasi Teknologi dalam Manajemen Pendidikan Islam: Meningkatkan Kinerja Guru di Era Digital. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan Dan Pendidikan, 5(2), 104–126.
Susanti, K. (2024). MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH DALAM PENINGKATAN KUALITAS PENDIDIKAN ISLAM. UNISAN JURNAL, 3(3), 94–106.
Syaefudin, S. (2018). Implementasi manajemen mutu terpadu (mmt) pada lembaga pendidikan islam (Studi Kasus di MI Unggulan Ash-Siddiqiyyah 3 Purworejo). Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(2), 226–244.
Ummah, F. S. (2023). Modernisasi Pendidikan melalui Implementasi Manajemen Mutu di Kalangan Pesantren Nahdhatul Ulama di Madura. NAHNU: Journal of Nahdlatul Ulama and Contemporary Islamic Studies, 1(1), 41–58.
Wahyudin, A., & Zohriah, A. (2023). Ruang Lingkup Manajemen Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 3822–3835.
Warlizasusi, J. (2017). Reformasi Pendidikan Dalam Rangka Peningkatan Mutu Pendidikan Di Kabupaten Rejang Lebong. TADBIR: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(2), 125–162.
Widodo, W. (2021). Manajemen Kurikulum Integrasi Di Madrasah Tsnawiyah Negeri 2 Kota Malang. Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 247–255.
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/ijiem.v7i1.29621
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Indonesian Journal of Islamic Educational Management
INDEXED BY:
Mailing Address:
Gedung PMU Lt. II Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. H.R. Soebrantas Km. 15 No. 155, Pekanbaru - Riau 28293, Email: ijiem.mpi@uin-suska.ac.id
IJIEM is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.