Manajemen Pembelajaran Chromebook dalam Meningkatkan Prestasi Siswa di SMP Ma’arif Kraksaan

Siti Rohmah, Ismatul Izzah, Arifia Retna Yunita

Abstract


This research wants to explain how Chromebook learning management improves student learning achievement at Ma'arif Kraksaan Middle School. The aim of this research is to provide information regarding planning, implementation and evaluation of learning to improve student learning achievement using Chromebook media. The theory used in this data analysis is the Huberman & Miles theory which uses the method of drawing conclusions and presenting data. Qualitative methods were used in this research. The informants for this research consisted of school principals and teachers who were teaching staff at Ma'arif Kraksaan Middle School. The data collection method uses interviews, observation and document analysis to obtain valid data about Chromebook learning management to improve student achievement at Ma'arif Kraksaan Middle School. The results obtained are that students' level of understanding continues to increase regarding Chromebook devices as a learning medium at Ma'arif Kraksaan Middle School. From this level of understanding, it can improve student learning achievement in class.


Full Text:

PDF

References


Asanti, E., Istiyati, S., & Adi, F. P. (2024). Analisis kemampuan guru dalam penggunaan perangkat chromebook pada pembelajaran IPAS di kelas V sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 12(1), 49–54. https://doi.org/10.20961/ddi.v12i1.84427

Astutik, U., Pandanrejo, S., & Bumiaji Batu, K. (2023). Peningkatan Keterampilan Literasi Digital Melalui Media Chromebook Berbasis Aplikasi Canva Pada Pembelajaran Tema 7 Siswa Kelas IV SDN Pandanrejo 01 Kota Batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora, 2(2), 775–800. https://jurnal.widyahumaniora.org/

Darwati, A. (2022). Pengaruh penggunaan media berbasis IT dan kompetensi pedagogik guru terhadap hasil belajar siswa di gugus 3 Kecamatan Pamulihan pada masa pandemi covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(9), 1–20.

Eni Defitriani, Akhmad Faisal Hidayat. (2021). Desain Perencanaan Pembelajaran. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman, 7(1), 1–10.

Gemnafle, M., & Batlolona, J. R. (2021). Manajemen Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Indonesia (Jppgi), 1(1), 28–42. https://doi.org/10.30598/jppgivol1issue1page28-42

Hariyanti, L., Witono, H., Sumardi, L., Di, P., Malaka, S. D. N., Dari, D., Perencanaan, A., & Kataev, A. (2023). Manajemen Digitalisasi Sekolah Penggerak Di Sdn 1 Malaka Dipandang Dari Aspek Perencanaan. 421.

Izza, I. (2019). Media Sosial, Antara Peluang dan Ancaman dalam Pembentukan Karakter Anak Didik di Tinjau dari Sudut Pandang Pendidikan Islam. At- Ta’lim : Jurnal Pendidikan, 5(1), 17–37. https://doi.org/10.36835/attalim.v5i1.63

Khoiruddin, H., & Kustiani, A. W. (2020). Manajemen Pembelajaran Tahsin Al-Quran Berbasis Metode Tilawati. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 5(1), 55–68. https://doi.org/10.15575/isema.v5i1.5546

Kresnadi, H., Halidjah, S., Pranata, R., & Syahrudin, H. (2023). Pemanfaatan Chromebook Dalam Pembelajaran Ipas Di Sekolah Dasar Negeri 18 Sungai Kakap. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(1), 1–15. https://doi.org/10.31932/jpdp.v9i1.2028

Laiv, K. (2022). Management of Character Education Strengthening Programs in Elementary Schools. Sensei International Journal of Education and Linguistic, 2(1), 1–18. https://doi.org/10.53768/sijel.v2i1.110

Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Pentingnya penggunaan media siswa. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, March, 1–16. https://www.researchgate.net/profile/Putu-Ekayani/publication/315105651_PENTINGNYA_PENGGUNAAN_MEDIA_PEMBELAJARAN_UNTUK_MENINGKATKAN_PRESTASI_BELAJAR_SISWA/links/58ca607eaca272a5508880a2/PENTINGNYA-PENGGUNAAN-MEDIA-PEMBELAJARAN-UNTUK-MENINGKATKAN-PRESTASI-

Magdalena, I., Hidayati, N., Dewi, R. H., Septiara, S. W., & Maulida, Z. (2023). Pentingnya Evaluasi dalam Proses Pembelajaran dan Akibat Memanipulasinya. Masaliq, 3(5), 810–823. https://doi.org/10.58578/masaliq.v3i5.1379

Mauliga Hana Fatikhah, Nur Syamsiyah. (2023). peningkatan hasil belajar IPAS melalui media chromebook. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(3), 310–324. https://bnr.bg/post/101787017/bsp-za-balgaria-e-pod-nomer-1-v-buletinata-za-vota-gerb-s-nomer-2-pp-db-s-nomer-12

Nugraha, M. (2018). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 27. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v4i01.1769

Poernomo, E., Kurniawati, L., & Atiqoh, K. S. N. (2021). Studi Literasi Matematis. ALGORITMA: Journal of Mathematics Education, 3(1), 83–100. https://doi.org/10.15408/ajme.v3i1.20479

Pohan, S. A., & Dafit, F. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1191–1197. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.898

Qosim, Purwanti, I., Indira, I., Sulistyowati, R., Isfadia, H., & Santoso, S. (2023). Pengenalan Dasar Chromebook sebagai Digitalisasi Pembelajaran. Ahmad Dahlan Mengabdi, 2(1), 6–10. https://doi.org/10.58906/abadi.v2i1.87

Rahayu, entin fuji. (n.d.). manajemen pembelajaran dalam rangka pengembangan kecerdasan majemuk peserta didik. september 2020, 1–6.

Santosa, D. S. S., Sampaleng, D., & Amtiran, A. (2020). Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 11–24. https://doi.org/10.52220/sikip.v1i1.34

Setiawan, T., Nur Hasanah, F., & Nasrudin, F. W. (2021). Penggunaan Chromebook Bermuatan Game Edukasi untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Matematika Siswa SD di Kabupaten Boyolali. Indonesian Journal of Islamic Elementary Education, 1(1), 75–86. https://doi.org/10.28918/ijiee.v1i1.3921

Sofiyah, S. (2023). Manajemen Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Cakrawala Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Dan Studi Sosial, 6(2), 129–136. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v6i2.1034

Suryapermana, N. (2021). Manajemen Perencanaan Pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(02), 183. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v3i02.1788




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/ijiem.v7i1.29562

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Indonesian Journal of Islamic Educational Management

INDEXED BY:

       

IJIEM is published by Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Mailing Address:

Gedung PMU Lt. II Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau  
Jl. H.R. Soebrantas Km. 15 No. 155, Pekanbaru - Riau 28293, Email: ijiem.mpi@uin-suska.ac.id

Creative Commons License
IJIEM is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats