Self-Compassion And Mindfulness-Based Psychological First Aid Module: Strategies For Improving The Resilience Of Pioneer Whistleblowers Of The Children's Forum
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Aji, S. P., Silviana, M., Wijaya, Y., Farahdiba, I., Aprilyani, R., Arini, D. P., Fahlevi, R., & Sholichah, I. F. (2022). Psikologi Klinis. Pt Global Eksekutif Teknologi.
Alham, S., Rahmah, N., Hutami, E. P., Sabani, F., & Masri, S. (2024). Resiliensi Anak Usia 4-6 Tahun ( Studi Kasus Pada Keluarga Broken Home ). Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 1(2), 14–32.
Ariani, M., & Sujarwo, S. (2024). Pengaruh Terapi Spiritual Emotional Freedom Technique (Seft) Terhadap Resiliensi Pada Pengguna Narkoba Diyayasan Mitra Mulia Banyuasin. Journal Of Innovation Research And Knowledge, 4(3), 1665–1670.
Artati, K. B., & Wahyuni, E. (2023). Pendekatan Mindfulness Untuk Meningkatkan Psychological Well-Being Pada Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Systematic Review. Jurnal Mahasiswa Bk An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 9(2), 342–355.
Astuti, N., Kaspul, & Riefani, M. K. (2022). Validitas Modul Elektronik “ Pembelahan Sel ” Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis. Jep (Jurnal Eksakta Pendidikan), 6(1), 94–102.
Dewinda, H. R., Fitria, L., & Wijaya, I. (2024). Peningkatan Resiliensi Pada Siswa Korban Bullying Melalui Pelatihan Dengan Menggunakan Modul Resiliensi. Jppi (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 10(1), 95–102.
Gemilang, Y., & Santoso, M. P. (2021). Video Psikoedukasi Sebagai Psychological First Aid Dalam Menolong Anak Korban Sexual Abuse. Aletheia Christian Educators Journal, 2(1), 105–124.
Grotberg, E. H. (1995). A guide to promoting resilience in children : strengthening the human spirit (Issue 8). Bernard van Leer Foundation.
Hasibuan, R. A., Balqis, S., Octriliyanti, & Suryadi. (2024). Upaya Pencegahan Kekerasan Terhadap Anak. Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum Dan Ilmu Komunikasi, 1(3).
Hermosilla, S., Magill, E. B., Forthal, S., Watson, P., Sadowska, K., & Pike, K. M. (2023). We Need To Build The Evidence : A Systematic Review Of Psychological First Aid On Mental Health And Well-Being. Journal Oftraumatic Stress Published By Wiley Periodicals Llc On Behalf Of International Society For Traumatic Stress Studies., 36(1), 5–16.
Indasari, S. R., Wijaya, A. W. A., Layuk, M., Sambo, M. S., Indrawati, M., Mangunsong, F., Indrawati, M., Sambo, M. S., & Indrawati, M. (2020). Buku Saku Dukungan Psikososial Bagi Guru & Siswa Tangguh Di Masa Pandemi Covid-19. Wahana Visi Indonesia.
Kabat-Zinn, J. (2001). Mindfulness Meditation For Everyday Life. Paitkus Books-Landon.
Kase, A. D., Sukiatni, D. S., & Kusumandari, R. (2023). Resiliensi Remaja Korban Kekerasan Seksual Di Kabupaten Timor Tengah Selatan : Analisis Model Miles Dan Huberman. Journal Of Psychological Research, 3(2), 301–311.
Kotera, Y., & Gordon, W. Van. (2021). Effects Of Self-Compassion Training On Work-Related Well-Being : A Systematic Review. A Systematic Review. Frontiers In Psychology, 12(4).
Latham, R. M., Newbury, J. B., & Fisher, H. L. (2023). A systematic review of resilience factors for psychosocial outcomes during the transition to adulthood following childhood victimisation. Trauma, Violence, & Abuse, 24(2), 946-965.
Lee William W. & Owens Diana L. (2004). Multimedia- Based Instructional Design. In Analytical Biochemistry.
Moeller, R. W., Seehuus, M., Simonds, J., Lorton, E., Randle, T. S., Richter, C., & Peisch, V. (2020). The Differential Role Of Coping , Physical Activity , And Mindfulness In College Student Adjustment. A Feasibility Study. Arizona State University., 11(August), 1–9.
Nabila, P. A., Sari, N. N., & Yarni, L. (2023). Analisis Perkembangan Akhir Masa Anak-Anak. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3(3), 76–83.
Neff, K. D. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2).
Neff, K. D. (2015). The Proven Power Of Being Kind To Yourself. In Harper Collins Publisher.
Neff, K. D. (2022). Self-Compassion : Theory , Intervention. 193–218.
Nurwendah, R., Veronika, D., & Kaloeti, S. (2023). Penyusunan Modul Pelatihan Gratitude Untuk Di Lembaga Pemasyarakatan Perempuan Kelas Iia Semarang : Studi Pendahuluan. Jurnal Empati, 12(3), 220–225.
Pandang, A., & Harum, A. (2024). Asesmen Permasalahan Dan Kebutuhanan Terhadap Pelayanan Bimbingan Dan Konseling Pada Forum Anak Hasanuddin Tamalla ’ Jua. 1878–1891.
Prastini, E. (2024). Kekerasan Terhadap Anak Dan Upaya Perlindungan Anak Di Indonesia. Jurnal Citizenship Virtues, 4(2), 760–770.
Prastya, D. A. P., Arifin, M., & Trisnawati, K. A. (2020). Tingkat Self Compassion Mahasiswa Program Studi Pendidikan Universitas Pgri Banyuwangi Pada Masa Social Distancing Pandemi Covid-19. Sosioedukasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 9(1), 90–103.
Reivich, K. dan Shatte, A. (2002). The resilience factor: 7 keys to finding your inner strength and overcoming life’s hurdles. Harmony.
Renggani, A. F., & Widiasavitri, P. N. (2018). Peran Self Compassion Terhadap Psychological Well-Being Pengajar Muda Di Indonesia Mengajar. Jurnal Psikologi Udayana, 5(2), 177–186.
Rizarizki, J. ., Khairinal, K., & Syuhada, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi Di Man 1 Kerinci. Jmpis. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmiusosial, 2(2), 967–978.
Rohmah, N. R., & Mahrus, M. (2024). Mengidentifikasi Faktor-Faktor Penyebab Stres Akademik Pada Mahasiswa Dan Strategi Pengelolaannya. Journal Of Islamic Education And Management, 5(1), 36–43.
Sinulingga, R. S. B., Darmayanti, N., & Fadilah, R. (2024). Pengaruh Father Involvement Terhadap Resiliensi Dan Stres Akademik Siswa. Research And Development Journal Of Education, 10(2), 1156–1172.
Situmorang, G. C. I., & Desiningrum, D. R. (2018). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Coping Stress Pada Mahasiswa Tingkat Pertama Jurusan Musik Di Institut Seni Indonesia Yogyakarta. Jurnal Empati, 7(3), 279–286.
Tampubolon, R., & Manurung, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif. Jurnal Inspiratif, 8(2), 67–85.
Wolin, S., & Wolin, S. (1995). Resilience among youth growing up in substance-abusing families. Pediatric Clinics of North America, 42(2), 415–429
World Health Organization. (2011). [Psychological First Aid: Guide for field workers]. Geneva: World Health Organization. Diakses dari https://www.who.int
World Health Organization. (2013). Guidelines for the management of conditions specifically related to stress. World Health Organization. Diakses dari https://www.who.int
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/egcdj.v8i1.35652
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Educational Guidance and Counseling Development Journal
INDEXED BY:
Mailing Address:
Gedung PMU Lt. II Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. H.R. Soebrantas Km. 15 No. 155, Pekanbaru - Riau 28293, Email: egcdj.bk@uin-suska.ac.id
EGCDJ is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.