Penerapan Model Pembelajaran Round Club untuk Merencanakan Pembelajaran di Kelas V MI Nurul Iman

Desy Susanti

Abstract


The application of the Round Club Learning Model to student learning planning is the main objective of this research. This research is a classroom action research (PTK) with a background of low learning Indonesian for fifth grade students. In the 2022-2023 school year, the study participants were teachers and fifth grade students, with a total of 12 boys and 13 girls. So that a total of 26 students. In addition, the purpose of this research is to apply the Learning Model to plan student learning. The sample used in this study was obtained by observation and test techniques. Prior to the activity, 14 students completed the action or achieved 50.00% student completeness, but the Cycle I score of 18 students was 69.23%. After taking corrective action, in Cycle II it was found that the level of completeness of students was 20 students, or the level of completeness of students was 92.31%. This means that student learning outcomes reach 75% of the specified KKM or 75. It can be concluded that the application of the Round Club Learning Model improves Indonesian learning outcomes for class V MI Nurul Iman.TRANSLATE with xEnglishArabicHebrewPolishBulgarianHindiPortugueseCatalanHmong DawRomanianChinese SimplifiedHungarianRussianChinese TraditionalIndonesianSlovakCzechItalianSlovenianDanishJapaneseSpanishDutchKlingonSwedishEnglishKoreanThaiEstonianLatvianTurkishFinnishLithuanianUkrainianFrenchMalayUrduGermanMalteseVietnameseGreekNorwegianWelshHaitian CreolePersian   TRANSLATE with COPY THE URL BELOW BackEMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster PortalBack

Full Text:

PDF

References


Agustina, A. (2021). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa pada Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Menulis Teks Resensi dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) di Kelas XI MIPA 1 SMAN 2 Bolo Semester II Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 316-327.

Angraini, L. M., Wahyuni, P., Wahyuni, A., Dahlia, A., Abdurrahman, A., & Alzaber, A. (2021). Pelatihan Pengembangan Perangkat Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) bagi Guru-Guru di Pekanbaru. Community Education Engagement Journal, 2(2), 62-73.

Arrixavier, A. A., & Wulanyani, N. M. S. (2020). Peran fasilitas belajar dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar pada mahasiswa penerima beasiswa Bidikmisi di Universitas Udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 7(1), 81-90.

Asfari, A. I., Nuraeni, Y., & Yenni, Y. (2022). Analisis Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Gondrong 2 Kota Tangerang. AS-SABIQUN, 4(4), 1058-1075.

Dian, N. L., Asri, I. A. S., & Ardana, I. K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Round Club Berbasis Tri Kaya Parisudha Terhadap Kompetensi Pengetahuan PPKn. Jurnal Adat dan Budaya Indonesia, 2(2), 63-72.

Fitriani, F., Marlini, C., & Helmiansyah, H. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Team Achievement Division) Pada Sub Tema Peristiwa Kebangsaan Seputar Proklamasi Kemerdekaan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sd Negeri Iboh Kecamatan Seulimeum. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 2(2).

Harianja, J. K., Subakti, H., Avicenna, A., Rambe, S. A., Hasan, M., Ramadhani, Y. R., ... & Panjaitan, M. M. J. (2022). Tipe-Tipe Model Pembelajaran Kooperatif. Yayasan Kita Menulis.

Indrawati, S. W. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis melalui Model Pembelajaran Round Club Pada SDN 92 Palembang. PERNIK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 72-83.

Mahmudin, A. S. (2021). Pengembangan bahan ajar mata pelajaran pendidikan agama islam oleh guru tingkat sekolah dasar. SITTAH: Journal of Primary Education, 2(2), 95-106.

Muliya, M. (2022). Penerapan Media Quizizz Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X Busana 2. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(1), 65-78.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).

Nena, M. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Katolik melalui Model Pembelajaran Kooperatif Round Club di Kelas VII A SMP Negeri 1 Kewapante. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 2(02), 79-85.

Oktaviani, U., Kumawati, S., Apriliyani, M. N., Nugroho, H., & Susanti, E. (2020). Identifikasi Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Matematika Peserta Didik di SMK Negeri 1 Tonjong. MATH LOCUS: Jurnal Riset dan Inovasi Pendidikan Matematika, 1(1), 1-6.

Pratiwi, R. (2022). Penggunaan Media Audio Visual Berbasis Animaker terhadap Hasil Belajar Menyimak pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar: Indonesia. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1247-1255.

Rizka, R., & Khaulah, S. (2021). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Round Club pada Materi Matriks. Asimetris: Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 2(2), 86-91.

Santika, I. G. N., & Sudiana, I. N. (2021). Insersi Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia Ditinjau dari Perspektif Teoretis. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 11(4), 464-472.

Suttrisno, S., & Puspitasari, H. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) Untuk Siswa Kelas Awal. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 83-91.

Widianingrum, R. T. F., Asrul, A., & Irianti, M. (2022). Persepsi Guru terhadap Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di SD se-Gugus I Salawati Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 62-73.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/at-tajdid.v3i1.21786

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Dipublikasikan oleh:

Pascasarjana Universitas Islam Negeri  Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. KH. Ahmad Dahlan No.94, Kp. Melayu, Kec. Sukajadi
Kota Pekanbaru, Riau 28122
email: musa.thahir@uin-suska.ac.id
 
Diindeks oleh:
 
 
Lisensi Creative Commons
At-Tajdid: Journal of Islamic Studies disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.