Manajemen Pendidikan Islam dalam Perspektif Hadist

Windayani Windayani, Ilyas Husti, Nurhadi Nurhadi

Abstract


Education management has a strategic role for educational development. In other words, Islamic education management is the art and science of managing Islamic educational resources to achieve educational goals effectively and efficiently. When talking about management, of course it cannot be separated from the existing components, namely planning, organization, implementation and control. In the Islamic paradigm, experts conclude that the concept of management of Islamic education from the point of view of al-Hadith as flexibility, efficiency, effectiveness, openness, cooperation and participation for the world of education. The purpose of Islamic education management is that all resources, equipment or facilities in an organization can be relocated in such a way as to avoid loss of time, energy, material and money, in order to achieve predetermined organizational goals.

Full Text:

PDF

References


An-Nahlawi, A. (1995). Pendidikan Islam di Rumah Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Gema Insani Press.

Achmadi. (2005). Ideologi Pendidikan Islam, Paradigma Humanisme Teosentris. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Umar, B. (2012). Hadis Tarbawi: Pendidikan dalam Perspektif Hadis. Jakarta: Amzah.

Hafidudin, D., & Tanjung, H. (2003). Manajemen Syariah dalam Praktik. Jakarta: Gema Insani.

Terry, G. R. (2006). Prinsip-prinsip Manajemen. Jakarta: Bumi Aksara.

Muhaimin, M. A. (2015). Manajemen Pendidikan (Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah). Jakarta: Prenada Media.

Nawawi, H. (1997). Administrasi Pendidikan. Surabaya: Haji Mas Agung.

Tantowi, J. (1983). Unsur-Unsur Manajemen Menurut Ajaran Al-Qur’an. Jakarta: Pustaka Al-Husna.

Bukhari, M., dkk. (2005). Azaz-Azaz Manajemen. Yogyakarta: Aditya Media.

Ash-Shiddieqy, M., H. (2001). Sejarah dan Pengantar Ilmu Hadist. Semarang: Pustaka Rizki Putra.

Roqib, M. (2009). Ilmu Pendidikan Islam: Pengembangan Pendidikan Integratif, di Sekolah, Keluarga dan Masyarakat. Yogyakarta: LkiS.

Al-Juari, M., & Khayyal, M.A.H. (2005). Membangun Keluarga Qur’ani (Panduan untuk Wanita Muslimah). Jakarta: Amzah.

Qomar, M. (2000). Manajemen Pendidikan Islam. Yogyakarta: Erlangga.

Fatah, N. (2008). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Madjid, N. (2000). Masyarakat Religius Membumikan Nilai-Nilai Islam dalam Kehidupan Masyarakat. Jakarta: Paramadina.

Nurhadi, N. (2019). Pendidikan Keluarga Perspektif Hadis Nabi Muhammad Saw. Insania: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 24(1), 1-34.

Sari, K. P., Neviyarni & Irdamurni. (2020). Pengembangan Kreativitas dan Konsep Diri Anak SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1).

Siagian, S., P. (1980). Filsafah Administrasi. Jakarta: Mas Agung.

Supriyadi, S. (2017). Community of Practitioners: Solusi Alternatif Berbagi Pengetahuan antar Pustakawan. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 2(2), 83-93.

Syamsudduha. (2004). Manajemen Pesantren. Yogyakarta: Graha Guru.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/at-tajdid.v2i4.19821

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Dipublikasikan oleh:

Pascasarjana Universitas Islam Negeri  Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. KH. Ahmad Dahlan No.94, Kp. Melayu, Kec. Sukajadi
Kota Pekanbaru, Riau 28122
email: musa.thahir@uin-suska.ac.id
 
Diindeks oleh:
 
 
Lisensi Creative Commons
At-Tajdid: Journal of Islamic Studies disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.