Penguatan Kecerdasan Akhlak Aktual Produktif Perspektif Filsafat dan Psikologi Moral
Abstract
Moral intelligence refers to an individual's ability to think, behave, and contribute ethically in everyday life with the hope of being able to produce productive actions that are not only beneficial to oneself but also beneficial to society. Based on this, the purpose of this study is to conduct an in-depth analysis of actual productive moral intelligence from a philosophical and moral psychology perspective. This study uses a qualitative descriptive approach with a literature review method. Data collection was carried out by collecting and analyzing various relevant scientific sources, including journals, books, and academic articles. The results of this study indicate that: 1) actual and productive morals from a philosophical perspective are the ability to understand, internalize, and align oneself with Islamic ethical and moral principles, which involve the use of reason guided by revelation and control of the soul, 2) While actual and productive moral intelligence from a moral psychology perspective involves the ability to understand and internalize ethical principles, and apply them in real action.
Keywords
Full Text:
PDF (27 - 39)References
Bahri, Saiful. Membumikan Pendidikan Akhlak (Konsep, Strategi, dan Aplikasi). Sumatra Barat: Miitra Cendekia Media, 2023.
Fajri, Zaenol dan Syaidatul Mukaroma. Pendidikan Akhlak Perspektif Al-Ghazali Menanggulangi Less Moral Value. Jounal Edureligia. Vol. 04, No. 01, Januari – Juni 2020.
Hudi, Ilham. Pengaruh Pengetahuan Moral terhadap Perilaku Moral pada Siswa SMP Negeri Kota Pekanbaru Berdasarkan Pendidikan Orang Tua. Jurnal Moral Kemasyarakatan. Vol. 2, No. 1, Juni 2017.
Ibda, Fatimah. Perkembangan Moral dalam Pandangan Lawrence Kohlberg. Intelektualita: Journal of Education sciences and Teacher Training. Vol. 12, No. 1, Tahun 2023.
Ipandang. Filasafat Akhlak dalam Konteks Pemikiran Etika Modern dan Mistisisme Islam Serta Kemanusiaan: Dilema Tinjauan Ke Masa Depan. Jurnal: KURIOSITAS, Vol. 11, No. 1, Juni 2017.
Mahmud, Akilah. Insan Kamil Perspektif Ibnu Arabi. Jurnal:Sulesana, Vol. 9, No. 2, Tahun 2014.
Renta, Jojor Maranatha dan Dewi Indriati Hadi Putri. Empati Anak Usia Dini: Pengaruh Penggunaan Video Animasi dan Big Book diTaman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 6, Issue 2, Tahun 2022.
Sahrani, Riana. Rahmah Hastutu, dan Andri Setia Dharma. Psikoedukasi Kabijaksanaan (Wisdom) untuk Meningkatkan Pengetahuan pemecahan Masalah pada Siswa Sekolah Rakyat Ancol (SRA). UNNES: Jurnal Panjar. Vol.2, No. 2, Tahun 2020.
Suprapto, Hadi. Al-Farabi dan Ibn Sina (Kajian Filsafat Emmanasi dan Jiwa dengan Pendekatan Psikologi). Jurnal: Al-Hadi, Vol. 11, No. 02, Januari- Juni 2017.
Supriyanto. Filasafat Akhlak Ibnu Miskawaih. Jawa Tengah: CV. Rizquna, 2022.
Yunita, Yenni. Dkk. Internalisasi Nilai-nilai Akhlak Aktual Melalui Fitrah Based Education (Fbd) Bagi Siswa Kelas 1 SDIT Tahfidzh Al-Fatih Pekanbaru. GENERASI EMAS: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini. Vol. 6, No. 2, Agustus 2023.
Yunita, Yuyun. Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Jurnal TAUJIH: Jurnal Pendidikan Islam. Vol. 14, No. 01, Januari – Juni 2021.
Zulfah. Pengendalian Diri. IQRA: Jurnal Pendidikan Agama Islam. Volume 1 Nomor 1, Juni 2021
DOI: http://dx.doi.org/10.24014/au.v8i1.35483
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Siti Zaleha

Mailing Address:
Gedung PMU Lt. II Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Jl. H.R. Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tampan Pekanbaru - Riau 28293, PO. BOX 1004, Email: aluswah.pai@uin-suska.ac.id
AL-USWAH: Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Agama Islam is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.