HUBUNGAN ANTARA KECERDASAN EMOSIONAL DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWI MADRASAH ALIYAH (MA) YAYASAN DINIYAH PUTERI PEKANBARU

Eniwati Khaidir

Abstract


This study aims to investigate the relationship between emotional intelligence and academic achievement of student Madrasah Aliyah (MA) at Diniyah Puteri Foundation Pekanbaru. The total population in this study was 62 students. Because of population is small, the entire population is taken as sample. Data were collected through a questionnaire and documentation, analyzed by descriptive and inferential statistics. The results showed a significant relationship between emotional intelligence and academic achievement of students of Madrasah Aliyah Diniyyah Puteri Pekanbaru. To develop and optimize the emotional intelligence it is recommended to the school, especially the teachers in order to incorporate elements emosioal intelligence in presenting the material as well as emotionally engaging students in the learning process.


Keywords


Emotional Intelligence, Achievement, Student Madrasah

Full Text:

PDF

References


Agus Efendi, Revolusi Kecerdasan Abad 21 (Kritik MI, EI, SQ, AQ, dan Successful Intelligence atas IQ), Bandung, Nuansa

Agus Nggermanto, (2008) Quantum Quetient (Kecerdasan Quantum): Cara Cepat Melejitkan IQ, SQ, dan SQ Secara Harmonis, Bandung, Nuansa

Djamarah Bahri dan Syaiful, (!994) Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru, Surabaya: Usaha nasional.

Goleman, Daniel. (2000). Emitional Intelligence (terjemahan). Jakata: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Goleman, Daniel. (2000). Working With Emotional Intelligence (terjemahan). Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Gottman, John. (2001). Kiat-kiat Membesarkan Anak yang Memiliki Kecerdasan Emosional (terjemahan). Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Hamzah B. Uno, (2008) Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran, Jakarta, Bumi Aksara.

Hartono, (2006) Statistik Untuk Penelitian, Zanafa, Yogyakarta

Jhon W. Santrock, (2007) Perkembangan Anak, Jakarta: Air langga

M. Ngalim Purwanto, (2011), Psikologi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosda Karya

Muhibbin, Syah. (2000). Psikologi Pendidikan dengan Suatu Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nana, Sudjana. (2001). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Cetakan ketujuh. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Oemar Hamalik, (2001) Proses Belajar Mengajar, Bandung: Bumi Aksara

Riduan, (2010) Belajar Mudah (Penelitian Untuk Guru, Karyawan, dan Peneliti Pemula), Bandung, Alfabeta

Sudjana, (2002) Metode Statistika, , Bandung: Tarsito,

Saphiro, Lawrence E. (1998). Mengajarkan Emotional Intelligence Pada Anak. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Slameto, (2010) Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempe-ngaruhinya, Jakarat: Rineka Cipta.

Syaiful Bakrie D. (1994). Prestasi belajar dan kompetensi guru. Surabaya: Usaha Nasional.

Syamsul Buhari, (2007) 25 Formula Meraih Prestasi, Yogyakarta: Amara Books

Sambas Ali Muhidin dan Maman Abdurrahman, (2007) Analisis Korelasi, Regresi, Dua Jalur dalam Penelitian, Bandung: Pusaka Setia




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/marwah.v14i1.2596

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Marwah: Jurnal Perempuan, Agama dan Gender

Diindeks oleh:

Dipublikasikan oleh:

Marwah: Jurnal Perempuan, Agama dan Jender (ISSN Print: 1412-6095 l ISSN Online 2407-1587)

Alamat Redaksi:

Pusat Studi Gender dan Anak LPPM UIN Suska Riau
Gedung Islamic Center Lantai 1
Jalan H. R. Soebrantas KM. 15.5, Simpangbaru, Tampan
Pekanbaru - 28293
email: jurnal.marwah@uin-suska.ac.id

Creative Commons License
Marwah: Jurnal Perempuan, Agama dan Jender is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International


View My Stats