NYANYIAN BAGANDU MASYARAKAT SIAK HULU KABUPATEN KAMPAR DAN IMPLIKASINYA PADA MATA PELAJARAN IPS SD

Emilia Susanti

Abstract


The objective of this research was get an idea of a comprehensive and holistic understanding on the implementation and functions ofbaghandu song of the community of Siak Hulu   Kampar regency in the implementation of IPS in elementary education. This research used Qualitative method. Data was collected by observation, interview and documentation. It used snowball sampling. The subjects were the elders of suku Pandan, the humanists who work at Melayu traditional organization at Siak hulu Kampar regency, Rebana groups and teachers who teach at elementary school of Desa Kubang Jaya of Siak hulu Kampar regency. The research finding showed that (1) implementation of community singing baghandu Siak Hulu Kampar regency was originally done by mothers who euthanize the children, singing bagandu also be held on the aqiqah (2) the function of Baghandu songs are: (a) for the moral formation (b) for educational transformation (c) for identity formation (d) as a bastion of the influx of foreign cultures (3) the application of Baghandu songs: (a) the means for national identity formation (b) increasing the quality of history and social sciences or learning resources, (c) as a means of preservation of local cultural heritage, especially the local Malay culture Kampar.

Full Text:

PDF

References


Abdulsyani. 1994. Sosiologi Sistematika, Teori dan Terapan, Jakarta: Bumi Aksara

Almalik, 2004. Skripsi. Fungsi Ungkapan Tradi-sional Pantang Larang Dalam Pendidikan Keluarga di Desa Alampanjang Kecamatan Kampar Kabupaten Kampar, Pekanbaru

Ani Rostiyah. 1994. Fungsi Masyarakat Tradi-sional Bagi Masyarakat Pendukungnya. Jakar-ta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Budhisantoso. 1983. Corak dan Kebudayaan In-donesia (makalah) disampaikan dalam Kon-sorsium Sastra dan Filsafat Indonesia

Colleta. Nat J dan Kayam, Umar. Kebudayaan dan Pembangunan Sebuah Pendekatan Ter-hadap Antropologi Terapan di Indonesia, Jakarta: Yayasan Obor Indonesia

Cassirer, 1987, Manusia dan Kebudayaan, Re-daksi K Bertens dan Nugraha, Jakarta: Gramedia

Demorah Jackson, 2008. Cara Berbicara dengan Bayi, Yogyakarta: Think

Edi Soegito. Ds.Dkk.2001. Bahasa Indonesia Kelas 2 Program Paket B Setara SLTP. Lubuk Agung.Bandung

Effendi, Irwan dan Nasution, Muslim, 2008, Lagu Ayun Budak Rampai Budaya Melayu Bekerjasama dengan Penerbit Adicita, Yogyakarta

Elmustian Rahman.Dkk. 2003. Alam Melayu, Sejumlah Gagasan Menjemput Keagungan. UNRI Press. Pekanbaru

Faisal Sanafiah, 1990, Penelitian Kualitatif Da-sar-Dasar dan Aflikasi, IKIP Malang: Y.A.3

Imam Bawani. 1993, Tradisionalisme dalam Pendidikan Islam, Surabaya, Al-ikhlas

Ismidarmi.2003. Skripsi Usaha-usaha Preventif yang dilakukan oleh Orang Tua kepada Anak Dalam Menanggulangi Bahaya Penyalahguna-an Narkobadi Kampung Sukaharjo Pekan-baru, UNRI. Pekanbaru

Kartodirdjo, Sartono. 1994a. Kebudayaan Pem-bangunan dalam Perspektif sejarah. Yogya-karta: Gajah Mada University Press

-------------, 1994. Pembangunan Bangsa Tentang Nasionalisme, Kesadaran dan kebudayaan nasional. Yogyakarta: Aditya Media.

Koentjaraningrat, 1987, Pokok-Pokok Antropo-logi Sosial, Jakarta: PT Dian Rakyat

-------------------, Pengantar Antropologi II, Ja-karta: Sinar Harapan

------------------, 1984, Kebudayan Mentalitas dan Pembangunan. Jakarta: Gramedia

------------------, 1986, Pengantar Ilmu Antro-pologi. Jakarta: Aksarabaru.

Lembaga Adat Melayu Daerah Riau. 1991. Adat Istiadat dan Upacara Perkawinan di Bekas Kerajaan Pelalawan. Lembaga Adat Melayu Riau. Pekanbaru

Lauer, H, Robert, 1993, Perspektif tentang Peru-bahan Sosial, Jakarta: Rineka Cipta

Mahidin, 1981, Adat dan Kebudayaan Pasir Pa-ngaraian, Pekanbaru

M.I Soelaeman. 1994. Pendidikan Dalam Ke-luarga. Alfabeta. Jakarta

Muhajir, Nong, 1989, Metode Penelitian Ku-alitatif, Yogyakarta: Rake Sarasin

Notosusanto, Nugroho. 1979. Sejarah Demi Ma-sa Kini. Jakarta: UI Press.

Pramono, Wahyu, 1998, Kekuatan dan Kelemahan Penelitian Kualitatif, Jurnal Antropologi, Padang: Universitas Andalas

Pelly, Usman, 1996, Teori-teori Sosial Budaya, Jakarta: Proyek Pembinaan dan Peningkatan Mutu Tenaga Kependidikan, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Ralp Linton. 1983, Naturalistic Inquiry, New Delhi, Sage Publication Inc

Said Hamid Hasan. 1997. Pendidikan IPS 2 U.T Jakarta

Sedyawati, Edi. 2006b. Budaya Indonesia: Kajian arkiologi, seni, dan sejarah. Jakarta: rajawali Press

Simanjuntak, Posman, 1996, Berkenalan dengan Antropologi, Jakarta: Erlangga

Soemardjan, Selo, 1982, Teori Sosiologi tentang Pribadi dalam Masyarakat, Jakarta: Ghalia Indonesia

Syamsu Yusuf L.N.1991. Psykologi Perkem-bangan Anak dan Remaja. Remaja Rosdakarya. Bandung

Tenas Effendi. 2003. Tunjuk Ajar dalam Pantun Melayu. Adi Cita. Yogyakart

Utami Sukarini, 2008, The Fower of Timang-Timang, Jakarta: Kata Buku

Watsy Soemanto. 1993. Sekuncup Ide Opera-sional Pendidikan Kewiraswastaan. Bumi Ak-sara. Jakarta

Widja, G. 1988. Pengantar Ilmu Sejarah: Sejarah Dalam Perspektif Pendidikan. Semarang: Satyawacana.




DOI: http://dx.doi.org/10.24014/sb.v13i1.3478

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

Center for Research and Community Development

Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Jl. H. R. Soebrantas KM 15,5 ,Tuah Madani, Tampan,

Pekanbaru, Riau 28293

Indexed By:

 

     

      

Statistik Pengunjung