Strategi Pengembangan Usaha Kecil Menengah Produk Olahan Coklat

Difana Meilani, Roby Febrinaldo

Abstract


Strategic planning is an art and knowledge in formulating, implementing and evaluating crossfunctional decisions in an organization to achieve its objectives. Chokato factory is a SME which deals in
the processing of cocoa bean in to several products and the factory is facing some constraints such as
high competition, less modal, and unmaximal promotion. Therefore, this research was carried out to
formulate the right business strategy for Chokato factory. The formulation analyzed the internal and
external factors using IFE and EFE matrix, disposition while the design of strategy alternative used IE
matrix and SWOT. From SWOT matrix obtained 15 alternative strategies. Strategy Priority is determined
using a matrix QSP. Based on the problems that occur on the factory Chokato, the strategy to develop the
plant site into a cocoa processing center and special chocolate agro tourism is the most prioritized
strategy. Therefore, all things related to the strategy should be optimized in order to develop the factory
Chokato.
Keywords: strategy determination, SWOT analysis, the industry of cocoa process product


Full Text:

PDF

References


David, Fred R. Manajemen Strategis Konsep. Edisi ke-12. Jakarta: Penerbit Salemba Empat; 2009

Departemen Perindustrian. Gambaran Sekilas Industri Kakao. 2007; 1(1): 14-15.

Fretes, Richard. A, dkk. Strategi Perencanaan Dan Pengembangan Industri Pariwisata Dengan

Menggunakan Metode SWOT Dan QSPM (Studi Kasus Kecamatan Leitimur Selatan Kota Ambon).

Jurnal Universitas Brawijaya. 2013; 4(2): 3-4.

Ginting, A. Perumusan Strategi Perusahaan PT. X Menggunakan Matriks Evaluasi Faktor. Jurnal

Sistem Teknik Industri. 2006; 7(1): 1-5.

Kementrian Pertanian. “Market Intelligence” Beberapa Komoditi Andalan Ekspor Indonesia. Jurnal

Pemasaran dan Pengolahan Hasil Pertanian. 2013; 1(1): 3-6.

Lukito, Vera Teresa, Lianto Benny, dan Surjani, Rosita Meitha. Perancangan Strategi Bisnis di PT

Coronet Crown. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya. 2(1). 2013.

Maswadi. Agribisnis Kakao dan Produk Olahannya Berkaitan dengan Kebijakan Tarif Pajak di

Indonesia. Jurnal Universitas Tanjungpura. 2011; 1(2): 23-30.

Multiadi, Wanda. Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah. Tugas Akhir. Padang:

Sarjana Universitas Andalas; 2013.

Nisak, Zuhrotun. Analisis SWOT untuk Menentukan Strategi Kompetitif. Gresik 2014.

Pramesti, Ninggar; Santoso, Imam dan Silalahi, Rizky L.R. Perencanaan Strategi Pemasaran

Produk So Kreesh Menggunakan Metode QSPM (Quantitative Strategic Planning Matrix) (STUDI

KASUS : CV. KAJEYE FOOD). Universitas Brawijaya. 2014.

Putra, Fadhly Eka. Strategi dan Rencana Tindak Pengembangan Manufaktur Alat dan Mesin

Pertanian dengan Metode SWOT Analysis pada CV Citra Dragon. Tugas Akhir Jurusan Teknik

Industri Universitas Andalas, Padang. 2014.

Tanhati, Audy. Usulan Strategi Perusahaan dengan Menggunakan Metode QSPM: Studi Kasus

pada Perusahaan Daur Ulang Limbah Tekstil di Bandung.Bina Ekonomi. Volume 19 Nomor 2,

Zulkarnaen, H. O. dan Sutopo. Analisis Strategi Pemasaran Pada Usaha Kecil Menengah (UKM)

Makanan Ringan (Studi Penelitian UKM Snack Barokah di Solo). Journal of Management 2 (3): 1-

UNDIP. Semarang. 2013.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


FAKULTAS SAINS DAN TEKNOLOGI
UIN SUSKA RIAU

Kampus Raja Ali Haji
Gedung Fakultas Sains & Teknologi UIN Suska Riau
Jl.H.R.Soebrantas No.155 KM 18 Simpang Baru Panam, Pekanbaru 28293
Email: sntiki@uin-suska.ac.id